środa, 12 grudnia 2012

Mieszany chleb, orkiszowo - żytni

Znowu z mąką orkiszową, tym razem z pełnego przemiału, trochę inny niż ten ostatni, już nie tak lekki.
Ma konsystencję zwartą, chrupiącą skórkę i jest bardzo pożywny. Dodatkowo jest bardzo prosty do uformowania i nie ma z nim większych problemów.
Przepis od Liski
Myślę nad zakupem książki kucharskiej o wypieku chleba, przeglądałam wiele, ale nie mogę się zdecydować. Może wy mi polecicie jakąś? Było by mi to bardzo pomocne;)




SKŁADNIKI:
  • 100 g zakwasu żytniego dokarmionego
  • 200 g mąki orkiszowej z pełnego przemiału
  • 100 g wody
Wszystkie składniki wymieszać w misce, przykryć folią i zostawić na 12 godzin.

dodać:
  • 100 g mąki żytniej chlebowej typ 720
  • 400 g mąki pszennej
  • 230 g wody
  • 1 łyżeczka miodu
  • 10 g świeżych drożdży
  • 1,5 łyżeczki suszonych
Ciasto wyrabiamy ręcznie lub mikserem, aż będzie gładkie, ale zwarte. Przekładamy do miski wysmarowanej oliwą lub olejem, obtaczamy w niej ciasto, przykrywamy folią i odstawiamy do wyrastania na 1-1,5 godziny.  Z wyrośniętego ciasta formujemy bochenek i przekładamy do koszyka lub durszlaka wysypanego mąką ( ja dodatkowo obtoczyłam w mace bochenek). Odstawiamy do wyrastania na 30-45 minut. w tym czasie rozgrzewamy piekarnik do 230 stopni z blachą wyłożoną papierem do pieczenia.
Ciasto przekładamy na blachę, ścianki piekarnika spryskujemy wodą.
Pieczemy około 20-30 minut, po 10 minutach zmniejszając temperaturę do 210 stopni.
Studzimy na kuchennej kratce, kroimy wystudzony.

Smacznego:)



1 komentarz: