czwartek, 7 marca 2013

Chleb z oliwkami

Mam dwa przepisy, które oczekują na wstawienie na bloga, ale się ociągam z pisaniem postów i to bardzo. Szczególnie w ciągu tygodnia, gdy jestem zabiegana przez studia i nie mam motywacji do tego. Owszem coś tam upiekę, ugotuję, nawet zdjęcia zrobię, ale ze wstawieniem już tak nie jest, zazwyczaj musi to poczekać dzień, dwa, aż  przyjdą dni bliższe weekendu. 
Tym razem chleb nie na zakwasie, ale również smacznie. Nie wiedziałam, że tak pyszne może być dołączenie do chleba oliwek. Co prawda nie dałam tyle ile w przepisie i tylko czarne, ale wyszedł pyszny bochenek pachnący oliwkami. 
Skorzystałam z przepisu Liski.



SKŁADNIKI:

zaczyn:
  • 150 g mąki pszennej
  • 130 g wody
  • 5 g świeżych drożdży lub 1/2 łyżeczki suszonych instant
Wszystkie składniki mieszamy w misce, przykrywamy folią i zostawiamy na 12-18 godzin.

następnie łączymy go z:
  • 350 g mąki pszennej
  • 150 g mąki pszennej razowej
  • 10 g świeżych drożdży lub 1 łyżeczka suszonych instant
  • 1,5 łyżeczki soli
  • 2 łyżki oliwy z oliwek
  • 350 g wody 
  • 100 g oliwek czarnych bez pestek, odsączonych i pokrojonych na ćwiartki
Zagniatamy dość luźne, lekko klejące ciasto, najlepiej za pomocą miksera około 10 minut.
Przekładamy je do miski, przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na 1-1,5 godziny.
Wyrośnięte ciasto przekładamy do keksówki (u mnie dł. 30 cm)wysmarowanej olejem i wysypanej bułką tartą lub otrębami. Wierzch możemy oprószyć np. mąką, ale ja pominęłam.
Zostawiamy ciasto do wypełnienia formy w ciepłym miejscu na około 30-40 minut.
Piekarnik nagrzewamy do 230 stopni.
Wstawiamy chleb do nagrzanego piekarnika, ścianki spryskujemy wodą. Po 10 minutach zmniejszamy temperaturę do 210 i dopiekamy 20-30 minut, aż wierzch będzie rumiany. Gdy, chleb wydaje głuchy odgłos popukany od spodu, znaczy, że jest gotowy. Wyciągamy z formy po upieczeniu i studzimy na kratce.

Smacznego:)



2 komentarze:

  1. Jestem na diecie od kilku dni i już tęsknię za zapachem świeżego chleba... ech

    OdpowiedzUsuń
  2. Piekłam ten chleb kilka razy:-), uwielbiam go i dodaję dużo więcej oliwek a czasami zamiast oliwek dodaję suszone pomidory:-)
    Zdjęcia piękne:-)

    OdpowiedzUsuń